

Som vi alle vet er både Facebook og Nettby to kjente sosiale nettsteder i dag. Hver dag besøker mennesker disse stedene, her de oppgrader sin status og møter andre mennesker. I denne oppgaven skal jeg se litt nærmere på hva de ulike nettstedene gjør for å tiltreffe seg sine målgrupper, og hvem målgruppen er?
Hvis du går inn på www.facebook.com vil du bli møtt med en enkel og grei forside. Fargen som dominerer siden er blå. Det er mørkeblå marg øverst på siden, der det helt til venstre står Facebook med hvite små bokstaver. I den andre enden av margen, er det to avlange ruter der man skal fylle inn e- post og passord. Videre på siden er det fortsatt blå farge, men i en mye lysere tone, nesten hvitt. Det står skrevet en liten tekst i mørkeblå bokstaver helt til venstre, som beskriver hva Facebook er. Under denne korte teksten er det et bilde. Bilde viser verdens- kartet i bakgrunnen, med 13 hoder av mennesker i oransje farge som sammen har en felles forbindelse mellom hverandre. Til høyre på siden er det mulighet for å registrere seg, og da må man fylle ut de hvite rutene som det er bilde av helt nederst til høyre på siden.
Hvis du derimot går inn på www.nettby.no vil du bli møtt med en helt annerledes forside. Nettby sin forside er svært forskjellig i forhold til Facebook sin. Nettby har en mer innholdsrik forside, hvis man kan si det sånn. Her blir du møtt med mange ulike bilder, og tekster. Øverst på siden ”plopper” det opp en nyhets- reklame, og andre steder på forsiden er det også ulike reklamer som kommer frem. Mens under denne reklamen står overskriften nettby.no. Nett er skrevet med grå bokstaver, mens ordet by er skrevet med blått. Til høyre for overskriften er det en spalte med bilder av ulike mennesker som er pålogget akkurat nå. Det står også antallet på de som er logget inn akkurat nå. Nesten øverst på siden ligger det også en marg over de ulike temaene som nettby har. Under denne margen kommer det ulike artikler og saker som brukere på siden har skrevet og lagt ut. Det er alle disse artiklene som dominerer forsiden til nettby. Det er et bilde over hver nyhet, og en liten tekst som skal gi leserne et hint om hva saken handler om. Helt til høyre på siden, er det et grønt innloggings- skjema der du skriver inn brukernavn og passord for å logge inn. Det er også egne bilde- spalter som viser små bilder av ulike mennesker alt etter hvem som er sist pålogget, siste med nettby max, superstjerner, disse har bursdag i dag, siste bilder, siste nyheter, og en liste med navn på nye borgere. Det er også en grønn firkantet rute med informasjon om nettstedet Nettby.
Etter å ha sammenlignet forsidene til disse to nettsidene, har jeg funnet ut at det er svært store forskjeller på hvordan de ”presenterer” seg. De bruker helt ulike metoder på å tiltrekke seg menneskers oppmerksomhet, når det gjelder grafitt. Målgruppen de to nettsidene ønsker å nå har mye å si for hvordan de velger å bruke bilder og tekst. Begge nettsidene er populære, og har brukere i ulike aldersgrupper. Men Nettby er nok nettsiden for de litt mer yngre, i forhold til Facebook. Facebook var i utgangspunktet en nettside for unge studenter, men i dag brukes nettsiden av alle aldersgrupper. Selv om Facebook har en aldersgrense på 13 år, er det alikevell mange som ikke følger denne regelen. Både barn og besteforeldre har profiler på Facebook i dag.
Nettby har derimot en gjennomsnittsalder på 21 år. Her er det mange unge barn/ungdommer som har laget seg en profil. Det er ikke så mange voksne og eldre som har profiler her.
Virkemidlene de to nettsidene bruker er som sagt svært forskjellige. Facebook har i forhold til Nettby en ganske ”kjedelig” og enkel framstilling. Nettby er mer intens, og rotete. Facebook er jo for de litt eldre, og derfor velger de nok å bruke en enkel og grei forside. Nettby har mer med den yngre aldersgruppen og gjøre, og må derfor velge å bruke mer farger, bilder og tekst. Reklame blir også mye brukt på forsiden til Nettby, da reklame påvirker barn og ungdom mye. Ellers er det alle de ulike farge- spaltene som skaper liv på forsiden. Facebook bryr seg mye om det å samle enda flere brukere, og det er nok derfor ”Registrer deg” - teksten står i sentrum av siden. Nemlig for å få enda flere til å bli brukere av det populære nettsamfunnet. Facebook bruker lite farger, enkel tekst og har kun et lite bilde som formidler kort hva Facebook er.
Karoline Nordal
Grundig og god analyse. Jeg er imponert over arbeidet du har lagt ned i analysene.
SvarSlett